Kaki: Nejsladší ovoce podzimu

14.11.2021

Zářivě oranžové ovoce v regálech obchodu určitě nepřehlédnete. Pokud je dobře zralé, je sladké a snadno nahradí dezert, Dá se docela jednoduše rozkrojit a vyjíst lžící. Je to ovoce bohaté na zdraví prospěšné látky a také užitečné pro pročištění těla.

Ovoce má zvláštní chuť a ten kdo ho ochutná, si ho buď zamiluje, nebo už si ho nevšimne. Kaki by mělo být dobře zralé, čehož se docílí co nejpozdnější sklizní. Pěstuje se například i v severnější části Itálie, kde je zima se sněhem a mrazy a ovoce zůstává na stromě, který už postil listí, až do okamžiku, kdy hrozí silnější mráz a teprve potom se sklízí. Uskladněné v chladu ještě chvíli vydrží a jeho sladká chuť se ještě více zvýrazní.

V přírodě se vyskytuje v několika odrůdách, které se liší chutí, konzistencí dužiny a dobou sklizně. Všechny mají ale výborné nutriční vlastnosti.

Vlastnosti a nutriční hodnoty

Kaki je velmi sladké ovoce jeho dvě základní složky jsou voda a cukr. S téměř 70 kcal na 100 gramů ho nelze považovat za "dietetické", ale ve správných malých porcích je vhodné občas i pro osoby na dietě.

Díky obsahu cukru a vysokému obsahu vody ho lze považovat za skutečný přírodní doplněk energie. Jeho zrání je dobře načasované a je to jedno z posledního ovoce, které se na zahradě sklízí. V nejteplejších oblastech se může pěstovat i u nás. Kvalita plodů záleží na příchodu zimy, protože dozrává poměrně pozdě a když si zima pospíší, musí se sklidit dříve. Ale ještě nic není ztraceno a do příjemné sladké chuti se může rozležet vhodným skladováním.

Příroda nám toto ovoce dala jako doplnění energie před příchodem zimy, kdy je mnoho lidí z nedostatku slunečního svitu unavených a potřebují vzpruhu pro imunitní systém.

Kaki se doporučuje jíst dopoledne, třeba jako jednoduchou svačinku a rychlý přísun energie. Ještě lépe funguje, pokud se nakombinuje s pěknou porcí bílkovin.

Chuť tohoto ovoce je velmi ovlivněna zralostí. Pokud není zralé, je bohaté na třísloviny a v ústech vyvolává až svíravý pocit. Naopak dobře vyzrálý plod je krásné sladký a čím je zralejší, tím je obsah cukru větší.

Jeho prokazatelně čistící vlastnosti se dají využít pro odvodňovací a detoxikační diety. To se před dlouhou zimou může hodit. Pomáhá udržovat čistá střeva a zabraňuje otokům. To uvítají hlavně starší ženy se sedavým zaměstnáním, které mají problémy s otoky nohou.

Jako každé čerstvé ovoce, je také zdrojem vitamínu C, který má antioxidační a protizánětlivé vlastnosti. Kromě tohoto vitamínu obsahuje také vitamín A, betakaroten, lutein a lykopen. Všechny tyto látky jsou prospěšné pro zdravý zrak, pokožku a imunitní systém. Antioxidační látky prokazatelně zpomalují stárnutí buněk. Ovoce obsahuje také celou řadu minerálních látek. Obzvláště je v něm přítomný větší obsah draslíku, hořčíku, manganu, selenu a jódu.

Osoby s diabetem a poruchami metabolismu by se měli o vhodnosti konzumace poradit s lékařem. ale vždy rozhoduje zkonzumované množství. Kaki uvítají osoby trpící zácpou. Působí proti stresu a je prospěšné pro žaludek, slinivku, slezinu a játra.

Jak konzumovat kaki

Toto podzimní ovoce, se dá snadno konzumovat lžičkou a plně nahradí dezert. Jednoduše se může také podávat s jogurtem nebo s tvarohem. Z kaki se dá připravit také bez přidání cukru sladký džem, lze použít na koláče. Dokonce se používá i k přípravě rafinovaných slaných jídel, jako je třeba italské rizoto.